måndag 2 maj 2011

Våren är härligt hektisk

April känns som en månad då mycket händer. Jag känner alltid det, år efter år. Kanske är det för att det blir vår och man vill hinna vara ute så mycket som möjligt när solen strålar utanför. Kanske är det för att snön sakta tinar bort och asfalten kommer fram på vägarna och gör det så där mysigt (å lättare) att gå igen, även om man bara går med ex.v. sina vanliga träningsskor.

(men jag minns så väl, mamma....när jag var liten och absolut skulle ut och gå på vägen när snön hade försvunnit, det var bara det att jag absolut skulle ha ett par fin-skor (typ, stövlar med klack) på mig. Jag hade fått dom av en äldre kusin och var dom var alltså dessutom "några nummer" förstora...och gjorda i mocka-material. Men, efter många om och men, så gick jag omkring där på vägen och kände lycka -alltså verkligen LYCKA, då det mysiga ljudet av klackarna lät mot asfalten. =) Efter en stund ville jag väääldigt gärna prova att gå i vattenpölarna som fanns med dom....ja, ni förstår själva... Det var nog enda gången jag hade de skorna, de var likom förstörda sen... Och jag kan tänka mig att mamma stod i fönstret och bara skakade på huvudet och tänkte "voj, voj..." (Fast, vad gör man inte för en stunds lycka ägnad sin dotter, eller hur?)

Numera har jag så gott som aldrig skor med klackar på mig. Det är inte riktigt jag. Men jag tycker fortfarande det kan låta mysigt när någon annan går med klackar -jaa, det är nog också ett sånt härligt vårtecken för mig faktiskt.

Sen ska man ju undan med (å helst tvätta) alla tjocka vinterkläder, skor och tillbehör.
Fast hos oss, så ligger dessa plagg (med tillbehör) utspridda lite här och där, pga pågående renovering av just klädkammaren.
Det kommer in mycket skräp. Har man vagn, så kommer det in MYCKE skräp. Våran sopa med skyffel verkar ha flytt fältet, för jag hittar den ingenstans...typiskt. Men, jag har köpt en ny idag! =) Hoppas den vill stanna i huset tills vi är klara med renoveringen.

Putsa fönster är ju bra. Men inte så roligt, enligt mig. Därav anledningen till att jag inte gjort det ännu, men jag har gjort annat kul istället och det kommer säkert en dag som passar ypperligt till just det framöver.
Det är mysigt att man får plocka fram ute-möblerna också! Nog för att vi har väldigt mycke saker på vår gård just nu, det har blivit en bra förvaringsplats, såhär i renoveringstider. Men, det är mysigt att bara sitta och lyssna därute ändå. =)

Många födelsedagar blir det att fira i min familj och bland mina vänner just i April-månad. Det är Påsk och Valborgsmässoafton. För mig hör det till traditionen att höra "Vårvindar friska" och "Vintern rasat..." antingen ute, sjungen av PRO-kören eller att se på tv när de sjunger in våren med de här sångerna i Lund. Inget av detta blev det i år, för vi gjorde annat. Men det är tur att youtube.com finns, då kan man lyssna och fira när som helst man känner för det. =)

Lyssna & njut,

Hörs, Linda



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar