tisdag 31 maj 2011

En sväng hit & En sväng dit

Jag har gjort något annorlunda, något verkligen utöver det vanliga, i helgen. Min fina vän Mimmi fick med mig (utan Tuva-Lisa) på en rolig, men intensiv, resa på 2 dagar till Piteå & Haparanda. Det var nämligen "den stora sommar-loppis-premiären" i P i lördags och vi var där -bland dom första, tror jag bestämt. För ni skulle ha sett! Jag följde ju med 2 "loppisexperter", som båda hade sprungit åt varsitt håll på 3 sekunder! Å där stod jag... : ) Nog för att det är klart, att det är ju lättare att man går var-för-sig såna gånger. Men jag är ju inte så van.... Jag hade några saker som jag visste att jag skulle titta efter bl.a "lära-gå-vagn", ljuslykta och svart kavaj. Och jag hittade faktiskt dessa sakerna! (+ några saker till, självklart...) Det var häftigt : ) Ska absolut åka dit fler gånger! Å nu var det inte ens något toppen-väder, men ändå hade en hel del tappra själar pallrat sig dit med sina saker -jaa, det va häftigt helt enkelt! Rekommenderas starkt till alla er loppis-älskare, bara att boka in varje lördag hela sommaren till Piteås stora loppis! : )

Därefter laddade vi om inför nästa mål på resan, som va Ikea i Haparanda. Väl där, hamnade vi också på varsitt håll. Jag försökte njuuuta av att bara gå runt och kika på saker, komma in i mina egna inredningstankar, helt utan ett barn att tänka på. Mimmi som hade en plan och precis visste vad hon skulle ha, var snabb under sulorna och när vi sedan möttes upp för att äta en bit -så var vi båda glada för vi hade hittat det vi ville : )

Det var löningshelg och horribelt mycket folk och självklart skulle jag komma på att börja krångla med en 197cm långt paket innehållande en huvudgavel till vår säng också. Men, ingen riktig Ikea-sväng är det förrän man:
•har kånkat på alldeles för tung (å full) vagn, minst 1 gång motströms genom butiken
•rosig om kinderna -pråmat sig igenom "tag-själv-lagret" med ett långt paket liggandes på tvären undertill
•svettig -fast samtidigt lycklig, eftersom man fyndat så många bra grejer- har klarat av kön, hela processen vid betalningen och slutligen står vid bilen och undrar hur tusan man ska få plats med allt????!!!!! : )

Ni känner igen er va? Om inte, så tycker jag ni ska prova nästa gång ni besöker Ingvars hus : )
Det gick bra tillslut, även denna gång och med ett euforisk lycko-rus, så återvände vi hemåt med en fullpackad bil.
För oss är det ju en bit att åka, närmare bestämt ca 4 timmars resa med bil enkel väg -så vi hade ju flera timmar att bara sitta å babbla, både på upp- och ner-vägen. Just jag & Mimmi har så mycke att ta igen också, då vi bott på olika ställen under många år och kontakten under den tiden har gått lite i vågor. Så, vi hade som sagt en VÄLDIGT intensiv, men underbart rolig liten resa som gärna görs om! : )

Jag har även kommit underfund med att, jag då är helt säker på 1 grej som jag är duktig på (ja, nästintill proffs på)... Det är "Att göra Ikea-svängar! " : )

Kram //Linda

2 kommentarer:

  1. Fniss, IKEA kan nog få vem som helst att bli lyrisk . Tänk att jag inte varit där ännu!
    Tack för en underbar dag med dig och skruttan, detta lever jag länge på, ni är underbara<33333

    SvaraRadera
  2. Visst är piteå loppisen underbar! gissa om jag ska gå på den när vi far dit i sommar :) lånar ju svärfars husvagn i en vecka och ska vara där och ha det jätte bra :) vi måste ju också ta en ikea sväng nångång har lovat rikard att han inte behöver följa med när jag gör så roliga resor :)

    SvaraRadera