lördag 5 februari 2011

Potatis-premiär!

Idag, kl 12.00, gick potatis-premiären av stapeln! =) Jag vet....äääntligen fick Tuva-Lisa smaka annan mat än bara ersättningsvälling.
Vi tror att hon tyckte att det var ok. Åtminstone till en början... -hon tog det glatt till munnen, smakade med tungan och tittade på pappa&mamma några gånger. Efter 2 skedar så kom tungan allt längre ut, vi såg en rynka mellan ögonbrynen skymta och med armarna sköt hon bort skeden med mat i... Hon ville inte ha mer mat, men däremot SKEDEN! Hon tyckte nog att skeden var fin&kul =), å det är ju klart, för det var ju laban på den! =)

(Bild på första riktiga måltiden kommer sen, Jonas har dom på sin kamera & det brukar ta ett tag innan han kommer ihåg att skicka bilder till mig....jag säger som Tuva-Lisa: -"grrrhm!")

Vi gav flaskan till henne, som hon snabbt tog till sig och började äta "det trygga" med full hals...
Hon kan nästan hålla flaskan själv nu, man får ha nåt finger/handen där som stöd ännu men...
Hon har däremot börjat tjorva lite med maten&flaskan när hon ska äta/äter...och i perioder kommer det upp mer kräkningar än vad det brukar. Vi är normalt van vid att hon kräks 1 gång i veckan...

Hon trivs inte lika länge längre med att ligga på rygg, vill gärna se&vara med bättre...ofta kommer det ljud som låter ungefär såhär: "grrrhm!" När de ljuden blir många på en dag, så kan man bli ganska less, men å andra sidan så är det väl något som gör att hon inte är riktigt nöjd. Kanske är det tänderna som är på väg? Kanske är det en utveckling-fas-period just nu som hon går igenom? Hur ska man veta...det enda man kan göra, är ju att finnas där. Man kan ju alltid sätta hörselkåpor på sig, då kan man ju klara sig ganska så länge =) Inte för att jag har gjort det ännu, men jag har absolut tänkt tanken....

Nu ska vi snart få besök av Tuva-Lisas farmors bror med familj, trevligt!
Sen fortsätter lördagskvällen med kvalitétstid med familjen. Jag ska även träna -jjjjYYYayyyy!

Trevlig kväll mina vänner!

2 kommentarer:

  1. Med ett smile på läpparna läser vi detta jag och din far.Vi kan se henne framför oss med grimaser av olika slag!Kanske redan nästa gång så säger det bara smack så har hon svalt allt.
    Ljudet som T-L lärt dig, något i den vägen tror jag att många av oss kvinnor framför allt, säger lite då och nu!!!Tillsammans är vi starka(är det så det heter?)
    Ha nu en fortsatt trevlig kväll med de dina...
    Kram från Tuva-Lisas mommo

    SvaraRadera
  2. Ni kanske ska testa om hon trivs i hoppgungan. Jag läste på nätet att många använder den när barnen är i Tuva-Lisas ålder. Kanske hon kommer att älska den.
    Kramisar// Fammo

    SvaraRadera