fredag 21 januari 2011

Dag 04 -Vad bjuder jag på för mat?

Jag skulle gärna bjuda på den maten som pappa, fammo eller Jonas lagar - smarrigt & lagat av kärlek. (Jag tror att maten kan känna på sig om man tycker om att laga den eller inte -& att resultatet blir därefter nämligen...)
Men, i det här fallet antar jag att det ska vara vad JAG bjuder på för mat om jag skulle laga den...så får se nu...


När jag frågade Jonas vad jag skulle skriva, så sa han -"skriv korv & makaroner!"
Å i vissa fall så stämmer det ju att det kanske skulle vara det jag bjuder på -för jag tycker det kan vara otroligt gott ibland.

Om jag ska sammafatta detta lite enkelt...
1) Det ska i alla fall vara enkelt att laga.
2) Får gärna gå fort.
3) Gärna något nyttigt & gott.
4) Jag älskar såser & sallader.

Typ... stekt laxfilé, med pressad potatis & hackad selleri blandat i cremé fraiché (gärna med franska-örter-smak).

Men i övrigt är jag inte så petig. (Kom just på att det nog är bäst att skriva det, så att man kan vara säker på att bli bjuden på middag igen.........) =)
Jag börjar bli lite mer för att experimentera med mat, kryddor & ingredienser...men har nog fortfarande lång väg kvar för att kunna söka till "Sveriges Mästerkock".... =) Inte för att det är mitt mål heller, för jag tycker ju att det är så underbart att få bli bjuden på middag!

Nuförtiden följer jag gärna ett recept, men det gäller att jag läser hela receptet innan jag börjar med maten...jag har en förmåga att läsa steg 1 och "bara sätta igång å laga den"...antar att det är eftersom jag vill att maten ska bli färdig så fort som möjligt.
Ofta ser jag sedan på slutet hur det egentligen skulle vara.... =)
Jag har gjort många missar under åren, när det gäller matlagning & bakning. Det är inte min grej helt enkelt. Men jag tycker om att äta mat, men alltså hellre att någon annan lagar den & så fixar jag disken istället! =)

Ps. Min mamma & Jonas mamma Lena är också duktiga på att laga god mat. Å förresten Kent...
-jag väntar fortfarande på att bli bjuden på Rip-middag hos Er! =)

1 kommentar:

  1. Så är det, vissa är ju helt suveräna på matlagning, smakar och duttar hit och dit och gott blir det!
    Jag antar att där har du lite från mig igen, det ska gå fort och vara lätt lagat. Men att sitta vid en bjudning är helt underbart och spännande.
    Sen är det ju så att någon måste diska också...där passar vissa bättre.
    Jag har också haft tur träffade en gång i tiden en som är helt fenomenal på matlagning.
    Kram från mamma

    SvaraRadera