söndag 26 december 2010

*** När juldagsmorgon glimmar... ***


Julfirandet fortsatte med juldags-besök av Tuva-Lisas mormor, morfar och båda hennes morbröder. Även denna dag var det mys, bus och god mat -alldeles...alldeles underbart! =)

Detta var som sagt första julen för mig hemifrån (eller ja, förutom en gång, fast den gången räknas inte, för då ringde jag hem säkert 1 gång/timma för att höra vad de gjorde...).
Men konstigt nog så kändes det ändå denna gång som "hemma", trots att det inte alls var som hemma i byn. Det var så skönt för oss att bara kunna slappna av, vara i vårt hem, här var vi har alla hennes saker som kan vara bra att ha som hjälpmedel. Istället för att behöva packa allt och därmed bli lite "stressad" över att verkligen ha fått med allt o.s.v. o.s.v.

Kan även vara för att jag och dottra min har rest så mycket också senaste tiden som man känner så, för det var helt enkelt bara skönt -så som en jul ska kännas! =)
Men visst, samtidigt fanns ju det där "nä men vänta, är det inte nu vi ska...?" i mitt huvud både kvällen innan och på själva julaftonen -då vi (eller ok, det är mest jag & pappa...fast jag tror att hela familjen ändå uppskattar det) har en del traditionella delar i julfirandet, som jag såklart kan sakna. Men samtidigt så har vi ju nu en ny familjemedlem som utan att vi vill eller inte kommer att få oss att, om inte annat så omedvetet, starta nya traditioner. Hennes mamma är inte främmande för det heller, utan tvärtom, det känns bara kul att under detta nya året som kommer få fundera ut, tillsammans med henne såklart, vad vi kan tänkas införa för ritualer till nästa år och året därpå och året därpå.... =) Så var beredd på det du också moffa! =)

Vi tittade tillsammans på foton via datorn/tv:n också, det var mysigt. Det var blandat med bilder, ända från Tuva-Lisas dag 1 på BB och fram till denna julaftonen. Kul, kul! Knappt så att man minns hur liten hon faktiskt var för inte allt för längesedan...våran lilla tjej.

Vid ca 23- snåret så blev det väldigt tomt här. Lillebror min åkte på fest, sambon min åkte på fest & resterande familj åkte hem till byn. Å här satt vi -jag & Tuva-Lisa- på tu man hand å myste med välling, godis & en film på tv:n.
Ganska trötta efter en glimmande dag! =)

2 kommentarer:

  1. Härligt, ni har verkligen firat Jul i dagar två. Kramisar från oss i skogen<33

    SvaraRadera
  2. Stort tack för en fin och trevlig dag med mina nära och sååå kära!!!Som sagt det var första gången, men antagligen inte den sista julen som jag firade i Kiruna.Spännande blir det att få vara med och se vilka traditioner som dyker upp i framtiden.
    Kram

    SvaraRadera