söndag 26 december 2010

*** Jul, jul, stråååålande jul... ***

Det har varit fantastiska dagar hos oss.

En mysig julafton tillsammans med Tuva-Lisas farmor, farfar, farbror, farmors-mor & farmors-far. Trevligt sällskap, god mat & fina julklappar -kan det bli bättre? =)
Tuva-Lisa charmade förstås med alla & hade många varma famnar att välja mellan. Allra bäst tror jag att hon trivdes i farmors-mors och farmors-fars famnar -medan hon satt där, så gick munnen hennes i ett! =) Hon pratade på om allt möjligt, vilket fick alla att le vid hennes sida som aldrig förr! =)

Tre andra roliga ögonblick som jag speciellt kommer att minnas från den dagen är=
1. Svärmors äldre son, alltså Tuva-Lisas farbror, gick fram till fram till sin mor och sa snällt "Va fin du är mamma, du ser ut som en julkula!" Svärmor min sa "Hehe, tack! =) Tur att det var till mig du sa det och inte till någon annan dam!" =)
Hon hade nämligen på sig en rödglittrig tröja, som han vänligen menade var jättefin...men det blev lite tokigt. Vi andra som satt i vardagsrummet hörde detta & fick oss ett gott skratt! =)

2. Eftersom detta var första året som vi firade julen hemma hos oss och vi skulle stå för potatiskokningen, så funderade vi länge på hur många vi skulle skala/koka...
Jonas sa att 30 st borde räcka, men jag tyckte att vi skulle göra 40 st -så att vi har OM det blir över...
Så, vi kokade 42 st och efter jul-middagen så var det 35 st kvar i kastrullen! =)
Men det är faktiskt svårt att veta såna här grejer första gången man gör till så här många och DESSUTOM till ett julbord...+ att det ju finns massor av goda maträtter man kan göra av potatis...(jag måste bara kolla igenom kokboken ordentligt först, så tror jag nog att vi ska få nytta av alla dom ändå!)
Å det lustigaste, som jag kom på lite senare, var att jag själv inte tog en enda potatis till maten - för det fanns ju så mycket annat gott! =)

3. På julaftonens morgon steg jag & Jonas upp klockan 10.30. (Våran sömntuta sov fortfarande...) Vi satte oss i soffan, åt frukost & myste på. Jag hade vaknat den där lite pirriga känslan - ni vet när man (är barn och) vet att det är julafton och längtar tills man får öppna morgon-paketet...
Så jag beslöt, å Tuva-Lisas vägnar, att jag och Jonas kunde öppna dom då direkt på morgonen, eftersom vi numera inte har några egna morgonpaket. Med tända ljus på bordet -som jag tänt för mormor-, nykokt kaffe och Jonas vid min sida, så öppnade vi de 3 paket som fanns i julstrumpan. Det var bitringar i alla 3 -helt perfekt! T-L har vill numera nämligen ha sina händer/fingrar/leksaker/ja, allt som tänkas kan i munnen...så vi har misstankar på att tänder är på väg. Mer strålande morgon-paket & dag än så, kunde vi inte fått! =)

*** Vi passade på att ta en 4-generationer-bild! ***

4 kommentarer:

  1. Tusen tack för en alldeles underbar och fin Julafton hemma hos er. Jonas mormor och morfar var lyriska ännu i dag över hur trevligt det var.

    God fortsättning till er tre<3333333

    SvaraRadera
  2. Kameran som ni köpte ger fina foton må jag säga. Så roligt att detta foto blev till, guld värt för mig och er andra. Tack för en trevlig lunchstund i dag.
    Lena<3333

    SvaraRadera
  3. Ja inte är det lätt detta med att förutse hur mycket...känner igen mig av de egna första jularna man skulle fixa bl a julmat. Det hände många gånger att just potatis hade man kvar för en vecka minst! Oj va fint foto och så roligt att ni fick med fyra generationer, det är inte alltid man hinner med det.
    Det är inte konstigt att T-L är nöjd och glad, hon har så många omkring sig som bara ääälskar henne.Ha det bra så länge, KRAM

    SvaraRadera
  4. Va kul att ni fick en bra dag med många minnen :) Riktigt kul att höra om era potatisar också antinge blir det för lite eller för mycket och ni hade verkligen för mycket :) Hoppas ni får en super bra nyårs vecka och som jag sa till jonas i lördas, ni måste ta och komma och hälsa på :) Kram

    SvaraRadera