måndag 18 oktober 2010

Denna dag & lite inredning

Denna dag har sett ut ungefär såhär...

06.00 Pappa Jonas väckarklocka ringer samtidigt som Tuva-Lisas matklocka...
Vi sitter i soffan och äter/matar och myser på ett tag. Mamma Linda vet att det vankas besök av kär vän med familj vid ca halv 9 och berättar den roliga nyheten för Tuva-Lisa som sprattlar av glädje (det är första kompisen, som är näst intill precis lika gammal, som hon äntligen ska få träffa, ju!).

08.30 Vännen med sin sambo och lilla fina son dyker upp =) Å vi har det riktigt trevligt - surrar på om allt mellan himmel och jord...eller ja, mest om våra barn i och för sig. Tuva-Lisa sover sådär halvt, mestadels av tiden...men jag vet att hon tyckte det var riktigt skojigt att ha besök ändå!
Vi "vuxna" kokar te och gör mackor och fortsätter myspratet.

Det var roligt och kändes otroligt bra att få dela erfarenheter och funderingar med någon som är i samma läge, precis i detta nu. Jag har längtat efter det, eftersom alla andra vänner har barn som är äldre. Visserligen kan jag få bra ideér och tips ändå, men det blir nog ändå på ett annat sätt när man samtalar med någon som är där man själv befinner sig - med huvudet fullt av "ta hand om Bebis!" =)

11.00 Vi säger hejdå och tackar för besöket. Snart är det ju jul igen, så redan då ses vi ju åter. Nuförtiden finns det ju telefon, sms, mail och facebook, vilket är tur.

11.30 Matning. Därefter på med utstyrseln för promenad. Vi är tillbaka ca 12.00 och testar att ligga kvar ute vagnen, medan mamman går in för att fixa och dona lite med en av de där 1000 sakerna =).

Jag hann faktiskt en hel del och kreativiteten flödade (trots att det är måndag!!!). Lampor har länge behövts på en del ställen av vårt hus ett bra tag och nu när det bara blir allt mörkare redan på eftermiddagarna, så var det dags att göra något åt saken. Förrådet gicks igenom och lampor placerades ut - det blev jättebra, mysigt och billigt framför allt! (Ibland inser man att man ju faktiskt har massor av grejer egentligen...det är bara det att det man sätter undan, kan lätt glömmas bort att man har...)

En parentes: Böcker är väldigt användbara inredningsdetaljer. För mig har det alltid gett, och ger fortfarande, en otrolig ro att ha böcker omkring mej och jag kan verkligen tycka att det är fint att "dekorera" med dessa också. Det finns ju så fina omslag, i fina färger och böckerna är oftast i en klassisk bra och användbar form. Jag tycker det är fint att bara ha 1-2 böcker just intill skönaste fåtöljen hemma eller varför inte gå igenom (å passa på att rensa) bokhyllan och sortera och färgmatcha böckerna - sååå snyggt, samtidigt som det ger ett lugnare intryck av den annars "väldigt vanliga röriga möbeln"!
Mer om detta finns att läsa i senaste numret av Hus&Hem (nr12).

Jag har själv hunnit samla på mej en hel del böcker genom åren...försöker att ta mig tid till att läsa också och skulle vilja kunna säga att jag läser ofta, men så är inte fallet. Senaste boken jag läste -"Bara vanligt vatten" (Kajsa Ingmarsson)- läste jag sista dagarna innan dagen D...
Tanken var att jag bara skulle BÖRJA att läsa boken, för att sen lätt kunna öppna och fortsätta läsningen på patienthotellet eller BB. Men den var så bra att jag inte kunde sluta...så den kan jag varmt rekommendera. En helt vanlig och mysig bok.
Och såhär i efterhand kan jag ju lugnt konstatera att jag ändå inte skulle hunnit läsa någon bok på varken patienthotell eller BB ändå så...

Åter till verkligheten nu...

...Power-nap hanns också med innan det åter var matdags för lill-gumman.

16.30 Stora hjärtat kom hem och eftermiddagsbetyren satte igång...
Middag, disk, underhållning med och för tösen och lite samtal om dagen som varit.

Resterande delen av kvällen har sedan bara rullat på. Men jag är såå nöjd med denna dag! Å jag börjar se ett stort ljus i den tunnel som inbland infinner sig.

Kram på Er =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar