lördag 29 maj 2010

"Live från Oslo"

”Share the moment”...

Oj, förvånas över värdarnas goda engelska!

1) Azerbadijan: **

Härlig och stämningsfull! Än mer underbar om man blundar! =) (Heja Anders Bagge!)

2) Spanien:

Har alltid gillat koreografi med i form av ”dockor”! Men vem var token som sprang in och var med ända tills vakterna kom?! Men han som sjunger är då glad.

3) Norge: *

Vilken röst! Åh…vacker höjning – jag är såld, eller? Jo. (Heja Fredrik Kempe!)

4) Moldavien:

Barnsligt melodiöst med saxofonen, annars inte bra.

5) Cypern: *

Varför är gitarren tejpad? Halv-bra, glad och med bra budskap – tala mer med varandra!

6) Bosnien/Herzegovina:

Lill-parveln i magen sparkar! Herregud, verkar vara drag i lillan/lillen.

Lite mer tryck än de tidigare, helt ok.

7) Belgien: **

Härlig kille! Han gillade jag! Han står där ensam med sin gitarr och är ett med låten! (Som Anna hade gjort om hon fått vara med!!!) Ojoj, heja, heja, heja. =)

8) Serbien:

Å nej.

Trodde först det var en tjej…Trots att musik är stor del av mitt liv, så är detta en sort som inte faller mig i smaken, alldeles för mycket ”-kebabpizza-sleboviza”…

9) Vitryssland:

Butterflies. Och Robert Wells. Fin röst har han, men ingen bra engelska. Hade passat som slutet i en animerad film, där kärleken övervinner allt. ”Skönheten & Odjuret” eller ”Shrek”…Åh, gillar även denna höjning, men annars NJA.

10) Irland: *

Roligt med en pall under klänningen. Åh, vilket tryck det fanns i den rösten! Fin, men ändå inte särskilt märkvärdig – som jag vill att det ska vara.

11) Grekland:

Opa! Ok, lillparveln är igång igen, verkar gilla låtar med tempo i. Men måste visst ta ett snack sedan om vad som får vara bra och inte… =) Eller i alla fall att detta inte faller i mammas tycke, men att det givetvis uppmuntras att hitta det man själv gillar och att förstå att det är ok att tycka om det man tycker om. Bara hon/han inte spelar sådan musik så högt i sitt rum som jag gjorde…För jag spelade ju bara BRA musik, eller hur mamma och pappa? =)

12) England:

Nå, inte.

Ska nog göra kvällsfika snart.

13) Georgien: **

Röd och fin. Tycker om att hon har ett kors i halsbandet -precis som jag brukar ha! =) Påminner om en 90-tals ballad, vilket är kul. Men engelskan är ett minus.

14) Turkiet:

”Cara-mia”-Måns Zelmerlöv och jag är inte riktigt överens. Refrängen kanske lite bra, men inte versen. Nej nej.

Snart är kvällsfikat färdigt-mums!

15) Albanien: *

Skön. Hade kunnat tänka mig att denna är skön att träna till. Lite aggression är alltid bra då. Fiol-killen är mest jobbig, tycker jag. Annars härligt tempo.

16) Island: *

Likt Sarah Dawn Finer. Talar de franska på Island? Har de glömt att föna hennes hår? Hon hade passat i sådär härligt, fluffigt, svallande lockigt hår…Skön, men inte min favorit. En stjärna.

17) Ukraina:

Älskar gitarr-spel. Men herregud, vilken engelska. Anna hade varit 100 gånger bättre. Ingen stjärna.

18) Frankrike: *

Ok, jag är barnsligt förtjust detta! =) Blir perfekt till fotbolls-VM! Oj, vad jag ska träna när jag är smal och smärt igen! =) Glädje!!!

Fast kanske någon annan låt borde få vinna? Alleh Ollah olé!

19) Rumänien:

”Playing with fire” - Brolle Jr? Nä. Nä.

20) Ryssland: *

Sorglig. Nåååå. Roligt när den inte var så hipad. Mer verklig då. Ok, men ändå inte. Men, jag kan inte hålla mig från att ge en stjärna…

21) Armenien: *

Nu ska vi se. Vilket långt hår! Refrängen var RIKTIGT bra, men resten hade de kunnat göra bättre. Men , en stjärnan i alla fall.

22) Tyskland: **

Glad tjej! Personlig och härlig. Kan mycket väl vara den som vinner. Kanske även min röst…

23) Portugal:

Berörde inte mig så värst. Men visst kunde hon sjunga, men blir nog ingen stjärna av mig.

24) Israel:

Tuff kille som sjunger på eget språk, inte så vanligt numera. Blir hårdare att visa på känslan i låten, vilket han inte gjorde i början.

25) Danmark: *

Duo. Känns som att man hört denna förut? Mysig, tycker jag förstås. Men ändå ingen favorit och kommer inte heller att vara bland de topp fem, tror jag. Kärleksfull. Men undra om han har peruk? Glad blir man, ingen kan nog säga något annat.


Jag har 2 stjärnor ** på:

Azerbaijan, Belgien, Georgien, Tyskland


Jag har 1 stjärna * på:

Norge, Cypern, Irland, Albanien, Island, Frankrike, Ryssland, Armenien, Danmark


Summa:

Mina personliga favoriter:

Azerbaijan & Belgien

Georgien & Tyskland

Norge, Cypern, Frankrike & Albanien

(Jag tror att någon av dessa vinner, även Moldavien och Armenien kan ha bra chans i europa. Men mest hoppas jag på någon av de fyra översta!)


Lill-parvelns favoriter:

Bosnien/Herzegovina & Grekland

(Undrar om Jonas ändå har några rötter i utlandet mamma?) =)

2 kommentarer:

  1. Ha ha, inte vad jag vet men lillparveln har kanske redan en bestämd åsikt om vad som är bra musik;-D

    SvaraRadera
  2. Ja du får mig att gråta med dina texter(jag riktigt ser lillan/lillen fajtas, herregud va jag längtar)nu kommer tårarna igen. Måste ha något fel med tårkanalerna!!!Vore väl konstigt om bebisen inte gillade musik!? Ditt minne av musikspelandet när du var tonåring(jag vill knappt tänka på det)
    Tyskland vann och det var inte alls fel,mysig röst och kärlek går ju alltid hem.
    Rötter och rötter, många tycker att Jonas och Emil liknar varandra!!!Pappa H. brukar ju säga att det är något som inte stämmer?
    Ha en fin dag där du är och går.
    Kram

    SvaraRadera